Система забезпечення якості освіти в Національному університеті «Запорізька політехніка»
Національний університет «Запорізька політехніка» реалізує сучасну систему забезпечення якості вищої освіти, що розроблена на основі міжнародних і національних стандартів, таких як «Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG–2015)» та національний стандарт ДСТУ ISO 9001:2015, а також законодавства України. Основна мета системи — створення сприятливого освітнього середовища для розвитку особистості здобувача вищої освіти, формування академічної доброчесності, підтримка інноваційності та забезпечення високого рівня професійної підготовки.
Вчена рада Університету за поданням науково-методичної ради, визначає обов’язкові загальноуніверситетські навчальні дисципліни, спрямовані на формування ключових компетентностей здобувачів вищої освіти для навчання протягом життя, рекомендованих Радою ЄС 22.05.2018 (документ 2018/C 189/01) та спрямованих на досягнення Цілей сталого розвитку до 2030 року, проголошених резолюцією Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй від 25 вересня 2015 року № 70/1, визначених Указом Президента України від 30 вересня 2019 року № 722, сумарним обсягом не більше 10% від загального обсягу освітньої програми, а також навчальні дисципліни фундаментальної та загальнонаукової підготовки здобувачів в межах галузі знань (групи галузей знань), сумарним обсягом не більше 20% загального обсягу освітньої програми.
Цілі сталого розвитку в системі забезпечення якості вищої освіти спрямовані на довгостроковий розвиток, інтеграцію в глобальний освітній простір і задоволення потреб суспільства. Серед цих цілей:
- забезпечення якісної освіти, що відповідає міжнародним стандартам і потребам ринку праці;
- створення рівного доступу до навчання;
- підтримка інновацій та наукових досліджень;
- формування культури академічної доброчесності та прозорості.
Важливу роль відіграє інтернаціоналізація, що передбачає співпрацю з міжнародними партнерами та інтеграцію у світовий освітній простір. Ефективне управління ресурсами та впровадження сучасних підходів до менеджменту сприяють досягненню цих цілей і підвищенню конкурентоспроможності університету.
Структура системи внутрішнього забезпечення якості освіти в НУ «Запорізька політехніка охоплює 6 рівнів. | |
1 рівень | Здобувачі вищої освіти, які відповідають за: • виконання вимог освітньої програми з дотриманням академічної доброчесності • досягнення визначених освітньою програмою результатів навчання • формування вибіркових складників індивідуального навчального плану та його виконання |
2 рівень | Групи забезпечення, робочі проєктні групи, гаранти освітніх програм і кафедри, які слідкують, щоб ОП відповідала стандартам вищої освіти, змісту та обсягу обов’язкових освітніх компонентів, вимогам законодавства і нормативним документам університету, зокрема, у частині кадрового та науково-методичного забезпечення. |
3 рівень | Факультети та науково-методичні комісії факультетів, органи студентського самоврядування факультетів та наукове товариство студентів, аспірантів, докторантів, молодих учених і спеціалістів створюють цілісну систему управління якістю освіти, що орієнтована на задоволення потреб усіх зацікавлених сторін, підвищення конкурентоспроможності випускників і розвиток університету. |
4 рівень | Структурні підрозділи, які відповідають за внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти: • Відділ перспективного розвитку, ліцензування, акредитації та якості освіти відповідає за забезпечення якісного адміністративного керівництва та впровадження перспективних напрямів розвитку університету, за контроль процесів ліцензування регульованих спеціальностей та акредитації освітніх програм, за забезпечення якості вищої освіти на всіх рівнях НУ «Запорізька політехніка» • Навчально-методичний відділ відповідає за підготовку нормативних документів університету з питань навчально-методичного забезпечення освітнього процесу, моніторинг їх ефективності та виконання • Навчальний відділ відповідає за планування освітнього процесу, розроблення нормативних документів університету з організації освітнього процесу й моніторинг їх ефективності та виконання, здійснює контроль за провадженням освітнього процесу |
5 рівень | Керівний склад університету: Наглядова рада, вчена рада, ректор, профільні проректори, науково-методична рада та органи студентського самоврядування університету відповідають за організацію освітньої діяльності та забезпечення високого рівня якості освіти в університеті. |
6 рівень | Зовнішні стейкхолдери — роботодавці, випускники та громадські організації — відіграють ключову роль у забезпеченні якості вищої освіти, зокрема сприяють адаптації освітніх програм до потреб ринку праці та сучасних стандартів. Вони надають зворотний зв’язок, беруть участь у незалежному оцінюванні, сприяють організації практик і стажувань. |

Система забезпечення якості базується на принципах відповідальності та прозорості, чітко визначає ролі всіх учасників освітнього процесу, забезпечує відкритість процедур та доступність інформації для зацікавлених сторін. Академічна доброчесність є ключовим елементом системи, що гарантує дотримання етичних норм та боротьбу з проявами академічного плагіату на всіх рівнях освітньої та наукової діяльності.
Орієнтація на потреби здобувачів освіти — основа створення якісних умов для індивідуального розвитку студентів. Регулярне оновлення програм, методик та стандартів навчання дозволяє відповідати сучасним викликам та вимогам ринку праці. Використання новітніх технологій, зокрема й генеративний штучний інтелект, сприяє оптимізації навчального процесу та підвищенню його ефективності.
Основні елементи системи внутрішнього забезпечення якості охоплюють:
- політику забезпечення якості, яка визначає стратегічні напрями розвитку освітньої діяльності та її якісного забезпечення;
- систему ректорського контролю якості навчання, спрямовану на моніторинг успішності здобувачів та якості освітніх програм;
Особлива увага приділяється механізмам забезпечення академічної доброчесності:
- Кодекс академічної доброчесності;
- положення про академічну відповідальність учасників освітнього процесу;
- порядок виявлення й встановлення фактів порушення академічної доброчесності.
Також важливим складником є перевірка кваліфікаційних робіт та наукових звітів здобувачів освіти на наявність плагіату.
Університет активно впроваджує штучний інтелект у навчальний і науково-дослідний процес. Відповідно до декларації про принципи використання генеративного штучного інтелекту застосування таких технологій сприяє інноваційному розвитку та підвищенню якості освіти за умови дотримання академічної доброчесності.
Механізми моніторингу та вдосконалення системи забезпечення якості охоплюють:
- регулярний аналіз освітніх програм;
- опитування здобувачів та випускників;
- партнерство з роботодавцями для забезпечення відповідності підготовки фахівців вимогам ринку праці;
- удосконалення внутрішніх процедур контролю якості.
Система забезпечення якості вищої освіти в НУ «Запорізька політехніка» — це постійно вдосконалюваний механізм, що поєднує європейські стандарти, національні традиції та сучасні технології для підготовки висококваліфікованих фахівців.